Prof. Dr. Thomas Kilian ist Professor für Marketing & Data Analytics an der HMKW – Hochschule für Medien, Kommunikation und Wirtschaft in Berlin. Er hat Betriebswirtschaftslehre an der Universität Lüneburg und an der Manchester Metropolitan University studiert. Seine Promotion zur „Kundenorientierung von Energieversorgungsunternehmen“ erfolgte an der Universität Hannover im Fachbereich Wirtschaftswissenschaften.

Er hat Erfahrung als Unternehmensberater und Unternehmensgründer gesammelt und war von 2010 bis 2016 als Professor für Medien- und Dienstleistungsmanagement an der Universität Koblenz-Landau beschäftigt. Darüber hinaus war Prof. Dr. Thomas Kilian als Lehrbeauftragter an der Friedrich-Schiller-Universität Jena, der Ostfalia Hochschule, Salzgitter und der Deutsch-Kasachischen Universität in Almaty/Kasachstan tätig. Als Autor und Dozent für das Zentrum für Fernstudien und Universitäre Weiterbildung an der Universität Koblenz-Landau, die TU Kaiserslautern und die IHK Bildungsakademie Koblenz hat er sich den Besonderheiten des Fernstudiums gewidmet und mit Kollegen im Springer Verlag ein grundlegendes Marketinglehrbuch veröffentlicht, das bisher in zwei Auflagen erschienen ist. Besondere Freude bereitet ihm die angewandte empirische Forschung, nicht zuletzt in Zusammenarbeit mit Studierenden.

Lehrveranstaltungen (Auswahl)

  • Audiovisuelle Medienwirtschaft
  • Wirtschaftswissenschaften

Arbeits- und Forschungsschwerpunkte

  • Dienstleistungsmarketing/-management
  • Innovationsmanagement und Adoption von Innovationen
  • Marketing und Konsumentenverhalten
  • Medienmanagement und Medienpsychologie

Curriculum Vitae

Akademischer Werdegang

Seit Oktober 2017 Professor für Marketing und Data Analytics an der HMKW Berlin
2010 – 2016 Professor für Medien- und Dienstleistungsmanagement an der Universität Koblenz-Landau
2006 – 2010 Mitarbeiter an der Arbeitsgruppe Marketing und elektronischer Handel, Universität Koblenz-Landau
2002 – 2004 Promovend am Lehrstuhl für Marketing und Management, Universität Hannover (Abschluss: Dr. rer. pol)
1996 – 1997 Auslandssemester, Manchester Metropolitan University
1994 – 2000 Studium der Betriebswirtschaftslehre an der Universität Lüneburg (Abschluss: Diplom-Kaufmann)

Auszeichnungen

2004 Energieinstitut Linz/Österreich: Dissertationspreis in der Sparte Energiewirtschaft
2000 Wirtschaftsbehörde Hamburg: Gewinn des Pitch-Fever-Businessplan-Wettbewerbs mit der SRC Hamburg OHG

Supervision Promotionen (Betreuung und Erstgutachten)

2017 „Why do they make things so complicated? Desperate consumers in complex buying situations“
2016 „The Best of Times – Persönliche und historische Nostalgie als Zukunftsstrategie für Unterhaltungsmedien?“
2015 „Glorifying the Simple Life – Qualitative and Quantitative Analyses of Socio-Psychological Constructs in the Context of Reality TV“

Publikationen

Monographien

Walsh, G.; Deseniss, A.; Kilian, T. (2013): Marketing – Eine Einführung auf Grundlagen von Case Studies, zweite Auflage, Springer Verlag.

Kilian, T.; Langner, S. (2010): Online-Kommunikation – Kunden zielsicher verführen und beeinflussen, Gabler Verlag.

Kilian, T. (2005): Kundenorientierung von Energieversorgungsunternehmen: Konzepte, Mes-sung und Umsetzung, Verlag Dr. Köster (zugl. Diss.).

Herausgeberschaft

Hass, B.H.; Walsh, G.; Kilian, T. (2010): Web 2.0: Neue Perspektiven für Marketing und Medien, 2. Auflage, Springer Verlag.

Begutachtete Zeitschriftenbeiträge und Conference Proceedings

Kilian, T.; Steinmann, S.; Hammes, E. (2018): Oh my Gosh, I got to get out of this Place! A Qualitative Study of Vicarious Embarrassment in Service Encounters, erscheint in: Psychology & Marketing, voraussichtlich im ersten Halbjahr 2018.

Hennigs, N.; Kilian, T. (2016): Mirror, Mirror on the Wall: Consumer Vanity and Luxury Consumption. Luxury Research Journal, Vol. 1, No. 2, 150-176.

Mützel, L.; Kilian, T.; Walsh, G. (2016): Developing a Scale to Measure Emotional Responses to Buying Complex Services – The Case of Occupational Disablement Insurances. Proceedings of the 26th Annual RESER Conference.

Zerwas, C.; Kozodaeva, J.; Kilian, T.; von Kortzfleisch, H. (2016): Trust in the Context of Crowdfunding: A Qualitative Study. Proceedings of the 14th Interdisciplinary European Conference on Entrepreneurship Research (IECER 2016).

Mützel, L.; Kilian, T. (2015): Product Complexity in Consumer Research: Literature Review and Implications for Future Research. Proceedings of the 2015 Academy of Marketing Science World Marketing Congress (WMC 2015).

Zerwas, C.; Kilian, T.; von Kortzfleisch, H. (2015): Ein konzeptuelles Modell der Rolle von Vertrauen im Kontext von Crowdfunding aus Sicht der Kapitalgeber. Proceedings der 19. Interdisziplinäre Jahreskonferenz zu Entrepreneurship, Innovation und Mittelstand (G-Forum 2015).

Kilian, T.; Scherp, A.; Hammes, E. (2015): Social Media in Journalistic Inquiry – Requirements for a Search System Incorporating Journalistic Quality Criteria. Proceedings der European Conference on Information Systems (ECIS 2015).

Kilian, T.; Schubert, P.; Björn-Andersen, N. (2015): Benefits and Barriers of University Indus-try Collaborations from a Researchers’ Perspective – Development of Formative Scales and Cluster Analysis. Proceedings der European Conference on Information Systems (ECIS 2015).

Homscheid, D.; Kilian, T.; Schaarschmidt, M. (2015): To be open or not to be open – Wie unterscheiden sich Apple iOS- und Android-App-Entwickler? Proceedings der internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI 2015).

Schubert, P.; Björn-Andersen, N.; Kilian, T. (2015): Archetypes for Engaged Scholarship in IS. Journal of Information Systems and Project Management, Vol. 2, No. 1, S. 1-21.

Steinmann, S; Kilian, T.; Brylla, T. (2014): Experiencing Products Virtually: The Role of Viv-idness and Interactivity in Influencing Mental Imagery and User Reactions. Proceedings der International Conference on Information Systems (ICIS 2014).

Schaarschmidt, M.; Kilian, T. (2014): Impediments to Customer Integration into the Innovation Process: A Case Study in the Telecommunications Industry. European Management Journal, Vol. 32, No. 2, S. 350-361.

Greuling, K.; Kilian, T. (2014): Motives for Active Participation in Political Blogs: A Qualitative and Quantitative Analysis of Eight German Blogs. Social Science Computer Review, Vol. 32, No. 2, S. 221-237.

Kilian, T.; Hennigs, N. (2014): Corporate Social Responsibility and Environmental Reporting in Controversial Industries. European Business Review, Vol. 26, No. 1, S. 79 – 101.

Schubert, P.; Kilian, T.; Björn-Andersen, N. (2014): „I am an Engaged Scholar”: A Typology of IS Researchers’ Engagement in Research with Industry in: Proceedings of the Centeris 2014.

Kilian, T.; Liesenfeld, M. (2013): What is So Difficult about Self-Scanning? A Comparative Study of Three Self-Service Technologies for Retailing. European Retail Research, Vol. 27, No. 2, S. 79-94.

Kilian, T.; Liesenfeld, M. (2013): What is So Difficult about Self-Scanning? A Comparative Study of Three Self-Service Technologies for Retailing. European Retail Research, Vol. 27, No. 2, S. 79-94.

Kilian, T.; Schwarz, T. (2013): Spinning the Wheel: What makes TV Series-Spin-Offs successful? Journal of Media Business Studies, Vol. 10, No. 2, S. 39-61.

Kilian, T.; Greuling, K.; Hennigs, N. (2013): Communicating Competence in References: A Qualitative Analysis of the Utilization of References in Industrial Marketing. Journal of Business-to-Business Marketing, Vol. 20, No. 2, S. 65-79.

Kilian, T.; Hammes, E.; Greuling, K.; Wagner, M. (2013): Rumor has it: An Analysis of Rumors in the Context of Product Introductions. Proceedings of the 42nd European Marketing Academy Conference.

Kilian, T.; Hennigs, N. (2012): Communicating Environmental and Ethical Performance: A Longitudinal Analysis of Annual Reports from 1998 – 2009. Hermes – Journal of Language and Communication in Business, Vol. 49, S. 19-34.

Schaarschmidt, M; Kilian, T. (2012): Peripheral Motivation and Creativity in Controlled Plat-forms: An Analysis Based on Facebook and iPhone Application Developers. Proceedings of the 2012 European Conference on Information Systems (ECIS).

Kilian, T.; Hennigs, N. (2012): Unternehmerische Verantwortung zwischen Anspruch und Wirklichkeit: Eine empirische Analyse der Kommunikation CSR-relevanter Aspekte in Geschäftsberichten der DAX-30-Unternehmen von 1998–2009. UmweltWirtschafts-Forum, 19. Jg., Nr. 3, S. 249-255.

Kilian, T.; Hennigs, N.; Langner, S. (2012): Do Millennials Read Books Or Blogs? Introducing A Media Usage Typology Of The Internet Generation. The Journal of Consumer Marketing, Volume 29, No. 2, S. 114-124.

Walsh, G.; Mitchell, V.-W.; Miller, L.; Kilian, T. (2009): Measuring Consumer Vulnerability to Perceived Product Similarity Problems and Its Consequences. Journal of Marketing Management, Nr. 1/2, S. 146-162. (VHB-Jourqual 3: C)

Walsh G.; Kilian, T.; Buxel, H.; Evanschitzky, H. (2009): Die Messung des wahrgenommenen Kundennutzens: Replikation und Anwendung einer Skala. Die Unternehmung, 63 Jg., Nr. 2, 158-177.

Kilian, T; Walsh, G.; Buxel, H. (2008): Measurement of Attitude Towards Private Labels: A Replication and Extension.European Retail Research, Vol. 22, pp. 69-85.

Walsh, G.; Jaschke, M.; Kilian, T. (2007): Kinostars als Marken – Eine Erweiterung des Ingredient Branding-Ansatzes. GfK: Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, Nr. 3, S. 245-266.

Wiedmann, K.-P.; Hennigs, J.; Kilian, T. (2005): Wechselbereitschaft privater Endkunden im Erdgasmarketing. der markt, Nr. 2, S. 44-54.

Walsh, G.; Wiedmann, K.-P.; Kilian, T.; Seifert, C. (2004): Die Analyse der Akzeptanz von Smartphones: Eine empirische Untersuchung, in: GfK: Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, Nr. 4, S. 385–410.

Praxisorientierte Beiträge

Wiedmann, K.-P.; Kilian, T.; Reichenbächer, K. (2004): Sponsoring von kommunalen Energieversorgungsunternehmen. Ergebnisse einer empirischen Untersuchung, in: Energiewirtschaftliche Tagesfragen, Nr. 10, S. 657-662.

Wiedmann, K.-P.; Kilian, T. (2004): Die Wechselbereitschaft von privaten Endkunden im liberalisierten Gasmarkt, in: ew-Elektrizitätswirtschaft, Nr. 1-2, S. 24-29.

Wiedmann, K.-P.; Kilian, T. (2003): Der Beitrag des internen Marketings für Veränderungsprozesse in kommunalen EVU, in: e/m/w. Zeitschrift für Energie, Markt, Wettbewerb, Nr. 4, S. 40-45.

Begutachtete Konferenzbeiträge ohne Proceedings

Walsh, G.; Lindridge, A.; Mitchell, V.-W.; Kilian, T. (2016): Investigating Consumer Confusion Proneness Cross-Culturally: Empirical Evidence from the United States, Germany, and Thailand. Paper presented at the 4th International Symposium “Theories and Challenges for Systems Thinking in Practice”, 24-26 August 2016, Vilnius/Lithuania.

Schaarschmidt, M.; Kilian T. (2015): Co-creation of Value in Platform Business Models: The Case of QuizClash. 13th Open and User Innovation Society Meeting (OUI2015), July 13 – 15 2015, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisbon, Portugal.

Homscheid D.; Kilian T.; Schaarschmidt M. (2015): Application Developer Engagement in Open Platforms: An Empirical Study Based on Apple and Android. 13th Open and User Innovation Society Meeting (OUI2015), July 13 – 15 2015, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisbon, Portugal.

Zerwas, C.; Kilian, T.; von Kortzfleisch, H. (2015): Der Einfluss von Vertrauen auf den Erfolg von Crowdfunding: Eine literaturbasierte Analyse. Crowdfunding-Konferenz des IfM Bonn, 15. April 2015.

Greuling, K.; Kilian, T.; Baldus, J.; Hammes, E. (2013): How to Measure Personal Nostalgia in Media Entertainment Products? A Replication of the Personal Nostalgia Scale. Paper presented at the Conference of the European Media Management Education Association 2013, Bournemouth, 13-15 June 2013.

Hammes, E.; Kilian, T.; Greuling, K. (2013): Social Motives as Drivers in Reality TV Consumption. Paper presented at the Conference of the European Media Management Education Association 2013, Bournemouth, 13-15 June 2013.

Kilian, T.; Greuling, K.; Hammes, E. (2012): You’re Such an Embarrassment! A Qualitative Study of Vicarious Embarrassment in Customer-to-Customer Interactions in the Service Context, Paper presented at the AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2012, Chicago, 17-19 August 2012.

Kilian, T.; Hennigs, N. (2012): CSR-related Communication in Different Industries: A Qualitative and Quantitative Study based on Corporate Annual Reports, Paper presented at the AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2012, Chicago, 17-19 August 2012.

Greuling, K.; Kilian, T. (2012): Motives for Active Participation in Political Blogs – A Qualitative and Quantitative Analysis of 11 German Blogs, Paper presented at the International Society of Political Psychology (ISPP) Conference 2012, Chicago.

Kilian, T.; Hennigs, N. (2011): Communicating Environmental and Ethical Performance: A longitudinal Analysis of Annual Reports from 1998 – 2009, Paper presented at the CSR Communication Conference, Amsterdam, October 26-28 2011.

Kilian, T.; Hennigs, N. (2011): Corporate Social Responsibility Between Hypocrisy and Sincerity, Paper presented at the AMA Summer Marketing Educators‘ Conference 2011, San Francisco, 5-7 August 2011.

Kilian, T. (2011): Social Interaction in Social Media – Application and Extension of the Technology Acceptance Model, Paper presented at the EURAM 2011 Management Culture in the 21st Century Conference, Tallinn/Estonia, 1-4 June 2011.

Kilian, T.; Schwarz, T. (2011): Managing Media Innovations: The Case of TV Series-Spin-Offs, Paper presented at the EURAM 2011 Management Culture in the 21st Century Conference, Tallinn/Estonia, 1-4 June 2011.

Schaarschmidt, M; Kilian, T. (2011): Open Innovation and Customer Integration: A Study of the Barriers in the Telecommunication Industry, Paper presented at the EURAM 2011 Management Culture in the 21st Century Conference, Tallinn/Estonia, 1-4 June 2011.

Schaarschmidt, M.; Kilian, T.; Walsh, G.; von Kortzfleisch, H. F. O. (2011): Motivation and Creativity in Controlled Platforms: An Analysis Based on Facebook and iPhone Application Developers. 3rd International Conference on Web Science, ACM WebSci ’11, Koblenz, Germany, June 14-17 2011.

Kilian, T.; Hennigs, N.; Seeberg, I. (2010): References in Industrial Marketing: A Qualitative Analysis of the Utilization of References in Mechanical Engineering Firms, Paper presented at the Academy of Marketing Science 2010 Cultural Perspectives in Marketing (CPM) conference, IESEG School of Management, Lille/France 21-24 July 2010.

Walsh, G; Kilian, T.; Kuhlmann, U.; Garg, M. (2008): Employee Smile in Service Encounters: A Review of the Literature and Research Directions, Paper presented at the 2008 Academy of Marketing Science Annual Conference, Vancouver/Canada, May 28-31.

Kilian, T.; Walsh, G.; Buxel, H. (2008): Attitude Toward Private Labels in Germany – A Replication Study, Paper presented at the 2008 Cultural Perspectives in Marketing Conference, New Orleans, January 16-19.

Walsh, G.; Kilian, T.; Buxel, H. (2007): The Consumer Perceived Value Scale: Replication and Development of a Short Scale, Paper presented at the 2007 Association for Consumer Research North American Conference, Memphis, October 25-28.

Beiträge in Herausgeberbänden

Haas, T.; Kilian, T. (2015): Jenseits der Anonymität – Wie rechtfertigen Facebook-Nutzer ihr Verhalten? Eine empirische Studie auf Basis der Neutralisierungstheorie, in: Grimm, P.; Keber, T.O.; Zöllner, O. (Hrsg.): Anonymität und Transparenz in der Digitalen Gesellschaft – interdisziplinäre Perspektiven, Medienethik – Schriftenreihe des Franz Steiner Verlags. S. 151-162.

Kilian, T.; Brach, S. (2010): Grundzüge des Stadtmarketings: Charakteristika und Prozesse, in: Korn, T.; van der Beek, G.; Fischer, E. (Hrsg.): Aktuelle Herausforderungen in der Wirtschaftsförderung: Chancen und Potenziale in einer sich wandelnden Welt, Eul-Verlag, S. 147-174.

Kilian, T.; Hass, B.H.; Walsh, G. (2007): Grundlagen des Web 2.0, in: Hass B.H.; Walsh G.; Kilian T. (Hrsg.): Web 2.0: Neue Perspektiven für Marketing und Medien, Springer Verlag, S. 3-22.

Kilian, T.; Walsh, G.; Zenz, R. (2007): Word-of-Mouth im Web 2.0 am Beispiel von Kinofilmen, in: Hass, B.H.; Walsh, G.; Kilian, T. (Hrsg.): Web 2.0: Neue Perspektiven für Marketing und Medien, Springer Verlag, S.321-338.

Kilian, T. (2005): Kundenorientierung deutscher Energieversorgungsunternehmen. Zusam-menfassung der Ergebnisse einer empirischen Studie, in: Schneider, F.; Steinmüller, H. (Hrsg.): Forum Econogy 2004. Ökoenergie als Wirtschaftsfaktor?, Linz, S. 61-84.

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